باداب سورت نام یک چشمه است که در جنوب شهرستان ساری و دراستان مازندران قرار گرفته است. این چشمه از سکن جنوب به دره های پایین دست و از شمال به تپه های پوشیده شده از درختان سوزنس و ارتفاعات میرسد و سمت شرق در کنار ارتفاعات پشویده شده از درختچه و بوته ایست و از سمت غرب نیز به روستای اورست میرسد.

چشمه باداب سورت

چشمه باداب سورت که در حقیقت به معنی چشمه آب گاز دار است در سال 1387 به عنوان دومین و زیباترن اثر ملی ثبت شد. همچنین در سال 1387 چشمه سورت وکوه دماوند و سروابرکوه نیز توسط میزاث فرهنگی ثبت شدند.

این چشمه زیبا بعد از چشمه پامو کاله در ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته میشود.

چشمه باداب سورت

ویژگی های چشمه باداب سورت

این چشمه زیبا از دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ حجم آب ، مزه و  بو تشکبل شده است. چشمه باداب سورت آب بسیار شور دارد و دارای استخری با قطر 15 متر و عمقی زیاد است که در تابستان ها استقبال زیادی برای آبتنی از آن میشود زیرا درمانی مفیدی برای پا  کمر ، امراض پوستی ، سردر های میگرنی و روماتیسم میباشد.

چشمه باداب سورت به دلیل داشتن آب شور در زمستان یخ نمیزند. چشمه دومی در بالا و شمال غربی این چشمهغرار گرفته است که آب آن ترش مزه است و به رنگ نارجی و قرمز است و در اطراف آن کمی رسوب آهن نشسته است.

جریانآب هایی که دارای رسوب و مواد معدنی در طی چندین سال از این چشمه نشئت گرفته اند در شیب های پایین صد ها طبقه و ده ها حوضچه زیبا به رنگ های زرد و قرمز و نارنجی بوجود آورده اند.

چشمه باداب سورت

ویژگی های زمین شناسی

چشمه باداب سورت که یک نوع ژئو پارک محسوب میشود همزمان با اولینچین خوردگی هایی که در شکل گرفته اند.

سیاه تی

ممکن است در قسمتی از این چشمه ماده های سباه رنگی به چشم بخورد که در حقیقت از آنها به عنوان لجن درمانی استفاده میشود و محلی ها به نام سیاه با همان سیاه گل میشناسند.


جاذبه های دیدنی ایران چشمه ,سورت ,باداب ,میشود ,سیاه ,زیبا ,باداب سورت ,چشمه باداب ,چشمه زیبا ,عنوان دومین منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

????به دنبال آرامش???? آموزش بودجه سایت فروشگاه ساعت لند اجناس فوق العاده خرید سرور اچ پی، فروش سرور اچ پی موسسه آموزشی کنکور ونوس Web